Videodarbe "Asmens kodas" dokumentuojami Evaldo Janso
apsilankymai biurokratinėse įstaigose siekiant gauti leidimą vaikui
išvykti į užsienį, parašyti oficialų atsiprašymą dėl nusikaltimo,
gaunant įspėjimą dėl "nederamo elgesio" esant lygtiniam teistumui.
Filmuojama statiška kamera, užčiuopiančia fragmentiškus vaizdus ir
fiksuojančia dialogus su įstaigų darbuotojais bei formalias
procedūras.
"Nors šio menininko asocialumas, viešai pripažįstamas video darbe
"Asmens kodas", yra realus, neišvengiamas, todėl - visiškai
organiškas, esminis kūrinio pranešimas yra kritiškas - ironiškas,
nurodantis į biurokratijos absurdiškumą, požiūrį į asmenį, kaip į
formalų skaičių rinkinį, užpildantį sistemą" (Renata Dubinskaitė
"Evaldas Jansas - nekaltas video darbų herojus").
Videoperformanse "Prasmingumo antologija" autorius Evaldas
Jansas nuolat kartoja vienintelį veiksmą: koją prisirišęs virve nuo
sienos bėga per patalpą ir šiurkščiai griūna ant žemės. Veiksmui
besikartojant, juntamas menininko nuovargis.
Evaldas Jansas videoperformansą grindžia post homo
sovieticus realybei taikytinam posakiui: "Jeigu tau nesiseka
nukristi tinkamai, bandyk dar kartą" (ang.: "If You don't Succeed
to Fall Properly, Try Once Again!").
"Autoriaus filmavimo kaip "šaudymo" (angl. shooting) samprata perteikiama sąmoningai pasirenkant žmones, kurie nenori būti filmuojami. Menininkai Šiuolaikinio meno centro kavinėje, psichiatrinės ligoninės pacientai, policininkai ir kt. - kiekvienas iš jų jaučia tam tikrą fobiją filmavimo atžvilgiu. Videofilmas yra greitas nuomonių, kurios, tiesiogine prasme, provokuoja autoriaus lyginimą su prievartautoju, montažas. Kitas autoriaus žingsnis - kamera filmuoja, kaip jis pasiima tikrą ginklą". Renata Dubinskaitė
Filmo pasakojimas pagrįstas menininko "asmenine istorija" (ji
galėjo būti ir išgalvota), ir jo pamąstymu apie reklamos paveiktą
visuomenę. Šiame videodarbe yra panaudota dokumentinės ir
animacinės medžiagos, joje gausu komiškumo, ironijos, farso.
Atvirai, tačiau ironiškai, autoriaus papasakota istorija primena
reklamoje naudojamą įtaigumo strategiją. Visgi, čia esama
kontrasto, kurį sukuria absurdiški vaizdai (reklamos strategijų
apvertimas) ir visiškai panaikina įprasto pasitenkinimo patyrimą.
Kyla klausimas: ar tai šiuolaikinis kapitalizmas juokiasi iš manęs,
ar aš parodijuoju jį?
"Būti išstatytam" - tai
groteskiška pseudodokumentinė fikcija, kurios
pasakojimą jungia neurotiškas mikčiojančio balso herojaus
pasakojimas. Vilniaus detaliojo plano svarstymas, pateikiamas kaip
"kelionės" prisiminimas, siurrealistinės kompiuterinio montažo
scenos, kuriose herojus nuogas skrenda virš Vilniaus ir krisdamas
užmuša atsitiktinius pakelyje pasitaikiusius žmones, jo suėmimas ir
"konceptualisto menininko" apklausa policijos
nuovadoje, psichiatrinė ligoninė - visi šie nelinijinės
istorijos epizodai primena fragmentišką sapno struktūrą, lydimą
tragikomiškos nuotaikos ir autoironiško pastišo.