Postkolonializmas: nuo Benino iki Lietuvos

Rudens pabaigoje Lietuvos kultūros lauke ryški postkolonializmo tema. Nuo lapkričio 29 d. kino ekranuose bus rodomas Berlyno kino festivalio nugalėtojas - Mati Diop filmas "Dahomėja", apie prancūzų kolonialistų pagrobtų Dahomėjos karalystės artefaktų restituciją Benino respublikai. Nacionalinėje dailės galerijoje atidaryta garsaus lietuvių išeivijos dailininko Prano Domšaičio, gyvenusio ir kūrusio Pietų Afrikos respublikoje, ir vieno žymiausių PAR fotografų, Davido Goldblatto kūrybos parodos.

Šis sutapimas kino leidybos kompaniją "Taip toliau" ir Nacionalinę dailės galeriją paskatino surengti diskusiją skirtą pasvarstyti, kaip filmo tema ir keliami klausimai rezonuoja Lietuvoje.

Šios dvi parodos ir filmas skirtingais rakursais prisiliečia prie postkolonializmo diskurso. Nors Lietuvos istorija labai skiriasi nuo Afrikos šalių, jų sudėtinga, užkariavimais ir opresija ženklinta praeitis galbūt veikė kultūras panašiai. Mąstant apie skirtingų šalių paveldą ir kolonizatorių ar okupantų įtaką jų kultūroms, kyla panašūs klausimai. Sąlyčio taškų išties nemažai. Ar galima taikyti postkolonializmo studijų prieigą tiriant Lietuvos kultūros istoriją? Kaip postkolonializmo siūlomi įrankiai gali padėti suprasti praeities ir dabarties ryšį? Atsispiriant nuo filmo "Dahomėja" norisi klausti: kokia yra mūsų šalies kultūros paveldo situacija?

Vakaro programoje - ekskursija po parodą "Pranas Domšaitis (1880-1965). Jos / Jo figūra", Berlyno kino festivalyje pagrindinį prizą laimėjusio Mati Diop Filmo "Dahomėja" peržiūra ir diskusija po jo.

Diskusijos dalyviai:
 Režisierius Karolis Kaupinis
Baigė lyginamosios politikos magistrantūros studijas Vilniaus universitete. Dirbo užsienio naujienų redaktoriumi Lietuvos nacionaliniame radijuje ir televizijoje, vedė ir kūrė laidą "Pasaulio Panorama". Kuria kiną, ką tik baigė pjesę teatrui, pastatė operą televizijos archyvams ir džiazo improvizacijai, kelis pastaruosius metus praleido kurdamas Kauno miesto muziejaus Rotušės skyriaus nuolatinę ekspoziciją.

→ Dailės istorikė, medievistė Prof. dr. Giedrė Mickūnaitė
Tyrinėja Europos ir Lietuvos Viduramžių ir Naujųjų laikų kultūrą, istorinės atminties ir vaizduotės klausimus, analizuoja rašytinius dailės šaltinius, lituanistinį kultūros paveldą. Dirba Vilniaus dailės akademijos Dailės istorijos ir teorijos katedroje ir Dailėtyros institute.

→ Kultūrologas, menotyrininkas, eseistas Prof. dr. Almantas Liudas Samalavičius
Tyrinėja architektūros istoriją ir teoriją, urbanizmo studijas, postkolonializmą, Lietuvos literatūrą, kultūros istoriją. Dirba Vilniaus Gedimino technikos universiteto Architektūros fakultete ir Vilniaus universiteto Anglų filologijos departamente.

→ Diskusijos moderatorius: Dovydas Kiauleikis, kultūros žurnalo "Literatūra ir menas" vyr. redaktorės pavaduotojas

→ Ekskursiją ves: Dr. Aušra Trakšelytė, dailėtyrininkė, parodų kuratorė, kultūros renginių organizatorė. Domisi įvietintu menu ir jo teorija, tyrinėdama šią temą įvairiais formatais. Dirba Vilniaus dailės akademijos Dailėtyros institute ir Nacionalinėje dailės galerijoje.

Vakaro programa:
17:00 Galimybė aplankyti abi NDG parodas.
17:30 Ekskursija po parodą "Pranas Domšaitis (1880-1965). Jos / Jo figūra" su kuratore dr. Aušra Trakšelyte
18:00 Mati Diop filmo "Dahomėja" (67 min.) peržiūra
19:15 Diskusija "Postkolonializmas: nuo Benino iki Lietuvos"

NDG
2024 11 25

17:00 - 19:30

Dahomeja

Rudens pabaigoje Lietuvos kultūros lauke ryški postkolonializmo tema. Nuo lapkričio 29 d. kino ekranuose bus rodomas Berlyno kino festivalio nugalėtojas - Mati Diop filmas "Dahomėja", apie prancūzų kolonialistų pagrobtų Dahomėjos karalystės artefaktų restituciją Benino respublikai. Nacionalinėje dailės galerijoje atidaryta garsaus lietuvių išeivijos dailininko Prano Domšaičio, gyvenusio ir kūrusio Pietų Afrikos respublikoje, ir vieno žymiausių PAR fotografų, Davido Goldblatto kūrybos parodos.