Postkolonializmas: nuo Benino iki Lietuvos
Rudens pabaigoje Lietuvos kultūros lauke ryški postkolonializmo tema. Nuo lapkričio 29 d. kino ekranuose bus rodomas Berlyno kino festivalio nugalėtojas - Mati Diop filmas "Dahomėja", apie prancūzų kolonialistų pagrobtų Dahomėjos karalystės artefaktų restituciją Benino respublikai. Nacionalinėje dailės galerijoje atidaryta garsaus lietuvių išeivijos dailininko Prano Domšaičio, gyvenusio ir kūrusio Pietų Afrikos respublikoje, ir vieno žymiausių PAR fotografų, Davido Goldblatto kūrybos parodos.
Šis sutapimas kino leidybos kompaniją "Taip toliau" ir Nacionalinę dailės galeriją paskatino surengti diskusiją skirtą pasvarstyti, kaip filmo tema ir keliami klausimai rezonuoja Lietuvoje.
Šios dvi parodos ir filmas skirtingais rakursais prisiliečia prie postkolonializmo diskurso. Nors Lietuvos istorija labai skiriasi nuo Afrikos šalių, jų sudėtinga, užkariavimais ir opresija ženklinta praeitis galbūt veikė kultūras panašiai. Mąstant apie skirtingų šalių paveldą ir kolonizatorių ar okupantų įtaką jų kultūroms, kyla panašūs klausimai. Sąlyčio taškų išties nemažai. Ar galima taikyti postkolonializmo studijų prieigą tiriant Lietuvos kultūros istoriją? Kaip postkolonializmo siūlomi įrankiai gali padėti suprasti praeities ir dabarties ryšį? Atsispiriant nuo filmo "Dahomėja" norisi klausti: kokia yra mūsų šalies kultūros paveldo situacija?
Vakaro programoje - ekskursija po parodą "Pranas Domšaitis
(1880-1965). Jos / Jo figūra", Berlyno kino festivalyje pagrindinį
prizą laimėjusio Mati Diop Filmo "Dahomėja" peržiūra ir diskusija
po jo.
Diskusijos dalyviai:
→ Režisierius Karolis Kaupinis
Baigė lyginamosios politikos magistrantūros studijas Vilniaus
universitete. Dirbo užsienio naujienų redaktoriumi Lietuvos
nacionaliniame radijuje ir televizijoje, vedė ir kūrė laidą
"Pasaulio Panorama". Kuria kiną, ką tik baigė pjesę teatrui,
pastatė operą televizijos archyvams ir džiazo improvizacijai, kelis
pastaruosius metus praleido kurdamas Kauno miesto muziejaus Rotušės
skyriaus nuolatinę ekspoziciją.
→ Dailės istorikė, medievistė Prof. dr. Giedrė Mickūnaitė
Tyrinėja Europos ir Lietuvos Viduramžių ir Naujųjų laikų kultūrą,
istorinės atminties ir vaizduotės klausimus, analizuoja rašytinius
dailės šaltinius, lituanistinį kultūros paveldą. Dirba Vilniaus
dailės akademijos Dailės istorijos ir teorijos katedroje ir
Dailėtyros institute.
→ Kultūrologas, menotyrininkas, eseistas Prof. dr. Almantas
Liudas Samalavičius
Tyrinėja architektūros istoriją ir teoriją, urbanizmo studijas,
postkolonializmą, Lietuvos literatūrą, kultūros istoriją. Dirba
Vilniaus Gedimino technikos universiteto Architektūros fakultete ir
Vilniaus universiteto Anglų filologijos departamente.
→ Diskusijos moderatorius: Dovydas Kiauleikis, kultūros žurnalo
"Literatūra ir menas" vyr. redaktorės pavaduotojas
→ Ekskursiją ves: Dr. Aušra Trakšelytė, dailėtyrininkė, parodų
kuratorė, kultūros renginių organizatorė. Domisi įvietintu menu ir
jo teorija, tyrinėdama šią temą įvairiais formatais. Dirba Vilniaus
dailės akademijos Dailėtyros institute ir Nacionalinėje dailės
galerijoje.
Vakaro programa:
17:00 Galimybė aplankyti abi NDG parodas.
17:30 Ekskursija po parodą "Pranas Domšaitis
(1880-1965). Jos / Jo figūra" su kuratore dr. Aušra
Trakšelyte
18:00 Mati Diop filmo "Dahomėja" (67 min.)
peržiūra
19:15 Diskusija "Postkolonializmas: nuo Benino
iki Lietuvos"
17:00 - 19:30
Rudens pabaigoje Lietuvos kultūros lauke ryški postkolonializmo tema. Nuo lapkričio 29 d. kino ekranuose bus rodomas Berlyno kino festivalio nugalėtojas - Mati Diop filmas "Dahomėja", apie prancūzų kolonialistų pagrobtų Dahomėjos karalystės artefaktų restituciją Benino respublikai. Nacionalinėje dailės galerijoje atidaryta garsaus lietuvių išeivijos dailininko Prano Domšaičio, gyvenusio ir kūrusio Pietų Afrikos respublikoje, ir vieno žymiausių PAR fotografų, Davido Goldblatto kūrybos parodos.