2024 07 19 - 10 13

Gražuolės, pamėklės ir samurajai

Gražuolės, pamėklės ir samurajai. Japonijos popkultūros tradicija nuo Edo laikotarpio ukijo-ė iki XX-XXI a. mangos, animės ir sūpā furatto.

Kada kultūra virsta iš tikrųjų populiaria? Kai ji nustoja būti prieinama vien kilmingiesiems ir turtingiesiems ir pasklinda tarp vidurinio ir kitų mažiau politiškai įgalintų socialinių sluoksnių atstov(i)ų. Šitaip jau XVII a. nutiko didžiausiame pasaulio mieste Ede, kurio griežtai hierarchinė visuomenė viena pirmųjų pasaulyje įsteigė nekilmingiems miestiečiams (čionin 町人) reikšmingą laisvalaikio ir pramogų erdvę - Jošivaros linksmybių kvartalą. ­­

Jošivaroje gimė Japonijos populiariosios kultūros formos, sulaukusios milžiniško pasisekimo toli už jos ribų - kabukis, gėlių puokščių komponavimo menas ikebana, haikai ir spalvotieji medžio raižiniai ukijo-ė, tuomet laikyti menkaverte spauda: atspaudas kainavo tiek, kiek pavalgyti miesto užeigoje, į ukijo-ė grafikos lakštus kartais vynioti brangūs porceliano ar dramblio kaulo dirbiniai. Sykiu tai pirmas kartas pasaulio kultūros istorijoje, kai politiškai neįtakinga ir negalinti keliauti į užsienį visuomenės grupė tvėrė aukšto lygio meną savo, o ne aukštesnės (valdovų, aristokratų, dvasininkų) klasės poreikiams.

Ukijo-ė meistrai kūrė ne tik grafikos atspaudus, bet ir reklaminius plakatėlius hikifuda ir karikatūras giga, iš kurių XIX a. pabaigoje išsikristalizuoja manga, o iš mangos XX a. gimsta šiandien visame pasaulyje garbinama animė. Ukijo-ė šedevrai jau seniai nebelaikomi menkaverčiais spaudiniais ir yra prasibrovę į galerijų ir muziejų sales, o manga ir animė dar visai neseniai laikyti "ne menu".

Ši istorinė-panoraminė paroda - vienas iš nedaugelio mėginimų (o Lietuvoje - pirmasis) muziejaus erdvėje kartu parodyti ir atskleisti tarpusavio sąsajas to, kas įprastai nebūdavo ir dažnai net ir šiandien nėra kartu rodoma: ukijo-ė atspaudus, istorines karikatūras giga, erotines šiungos knygeles, komercinius plakatus hikifuda, prieškario ir pokario komiksus mangas, vaikiško žaidimo menko korteles, animės filmų ir kompiuterinių žaidimų plakatus, garsios kosmetikos kompanijos "Shiseido" produktų reklaminius videoklipus, animuotą istorinę kabukio užuolaidą, garsių animės filmų ištraukas ir visa tai reflektuojančius, kartais ironizuojančius ir kvestionuojančius japonų šiuolaikinio meno (įskaitant ir sūpā furatto judėjimui atstovaujančius) kūrinius - tapybą, grafiką, fotografiją, animaciją ir skulptūrą.

Daugiau nei 70 autorių kūriniai parodoje sugrupuoti į tris kategorijas - gražuolių (bidžin) atvaizdus, pamėklių (jokai) baugias ar juokingas istorijas ir samurajų (buši, samurai) žygdarbius. Išradinga parodos architektūra ir jos garso bei apšvietimo dizainas kuria japoniškosios urbanistinės erdvės aliuziją: didžiausiame šių dienų pasaulio mieste Tokijuje populiariosios kultūros struktūra nedaug pakito - siekis žavėti ir gundyti, bauginti ir juokinti, stebinti narsa ir nuožmumu išlikęs ir nūdienėse meilės ir erotinėse dramose, siaubo filmuose ir komedijose, trileriuose ir koviniuose filmuose bei žaidimuose. O ką jau kalbėti apie visa tai reflektuojantį, ironizuojantį, dažnai - kvestionuojantį šiuolaikinį meną.

Parodos dalyviai:

Ukijo-ė: Suzuki Harunobu, Kitagawa Utamaro, Katsushika Hokusai, Utagawa Toyokuni, Utagawa Kunisada (Utagawa Toyokuni III), Utagawa Kunisada II, Utagawa Toyohiro, Utagawa Kuniyoshi, Utagawa Yoshitora, Utagawa Yoshimori, Keisai Eisen (Shigeharu Eisen), Ando Hiroshige, Torii Kiyonaga, Kikugawa Eizan, Katsukawa Shunsho, Tsukioka Yoshitoshi, Tsukioka Kōgyo, Ogata Gekko, Toyohara Kunichika, Toyohara  Chikanobu, Miyagawa Shuntei, Totoya Hokkei, Kitagawa Tsukimaro, Isoda Kôryûsai (Isoda Masakatsu), Eishosai Choki (Momokawa Chōki), Watanabe Nobukazu (Yōsai Nobukazu), Migita Toshihide, Eishi Hosoda (Chobunsai)

Giga, manga, plakatai:

Kawanabe Kyosai, Osamu Tezuka, Kazuo Kamimura,  Shigeru Mizuki,  Kinkichiro Honda, Tekisui Ishii, Mitsuteru Yokoyama, Hisashi Sekiya,  Asakazu Arikawa, Sōji Ushio, Kenjirō Ishikawa, Seiichi Hayashi, Suiho Yonai, Hiroshi Hirata, Naotoshi Kago, Tomoyo Jinbo, Hidetsune Kobayashi, Arumi Tokita, Kazuichi Hanawa, Chōshun Fuse, Arina Tanemura, Katsuyuki Shinohara

Animė:

Osamu Tezuka, Kenji Nakamura, Katsuhiro Otomo, Shinichirō Watanabe

Šiuolaikinis menas:

Makoto Aida, Nobuyoshi Araki, Mari Katayama, Akino Kondoh, Mr., Takashi Murakami, Toshio Saeki, Namonaki Sanemasa, Aya Takano, Keiichi Tanaami, Yuichiro Ukai, Kazuki Umezawa

 

Parodos kuratorius dr. Arūnas Gelūnas

Parodos vyriausiasis konsultantas prof. Tetsuya Ozaki

Parodos architektai: Petras Išora-Lozuraitis, Ona Lozuraitytė-Išorė

Parodos prodiusuojantis architektas Mindaugas Reklaitis

Parodos garsintojas Arturas Bumšteinas

Parodos apšvietėjas Eugenijus Sabaliauskas

Parodos dizainerė Laura Grigaliūnaitė

Parodos koordinatorė Egla Mikalajūnė

Parodos renginių programos koordinatorė Goda Aksamitauskaitė

Parodos edukacinės programos koordinatorė Eglė Nedzinskaitė

Vertėja Emilija Ferdmanaitė

Redaktorės: Ilona Čiužauskaitė, Emma Stirling

 

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros ministerija

Partneriai: Bohdano ir Varvaros Chanenkų nacionalinis meno muziejus, Cashi, Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, Galerie Gebr. Lehmann, UAB "Grinda", Kauno fotografijos galerija, KuroNeko, Maironio lietuvių literatūros muziejus, Japonijos meno ir technologijų muziejus Manggha, Mizuma Art Gallery, Nanzuka, Perrotin, Tsubouchi memorialinis teatro muziejus, Waseda universitetas & Toppan Inc., Yukiko Koide Presents, Caffeine

Rėmėjai: BTA Vienna Insurance Group, Exterus, Fundermax, Narutis, UAB "VMGcorp"

Informaciniai rėmėjai: JCDecaux, LRT

Padėka: kultūros atašė Gabija Čepulionytė ir Lietuvos Respublikos ambasada Japonijoje, Antoine Frérot, Carmen and Daniel Klein, Darius Lebedzinskas, Keiko Okamura, Vilius Jagminas, Gabrielius Dovydėnas, Kioto tarptautinis mangos muziejus, Japonijos nacionalinė parlamento biblioteka