Algimantas Jonas Kuras
Algimantas Jonas Kuras
Himnas perskilusiai šypsenai
Žolėje styrančios surūdijusios mechanizmų nuolaužos, keisti,
beveik neatpažįstami laiko tėkmės sumaitoti pramoniniai daiktai,
priekaištingai primenantys apie civilizacijos progreso išvirkščiąją
pusę, - tai dailininko Algimanto Jono Kuro (g. 1940) tapybos
motyvai, nuosekliai jo apmąstomi kūryboje, trunkančioje daugiau nei
šešiasdešimt metų.
Ši paroda - lyg poetinė retrospektyva, apžvelgianti žinomo
tapytojo, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato kūrybą ir
išryškinanti jos aktualumą šiandien klestinčiame ekologinių,
kvazireliginių ideologijų kontekste. Žmogaus poveikio gamtai,
taršos, gamtinių resursų išnaudojimo, žaliavų antrinio panaudojimo,
gyvūno kūno preparavimo, žmogaus-daikto-mechanizmo problematika
dažnai kultivuojama dabartiniame meno, gamtos ir socialinių idėjų
lauke. Ekokatastrofinė nuotaika persmelkusi visą mūsų kasdienybę ir
ateitį. Žvelgdami į A. Kuro tapybą, galime lengvai apsigauti, jei
joje matysime tik ekologines temas, - autorius sau kėlė tikslus
priešintis vyravusiam ideologiniam fonui ir optimistinės
sovietmečio realybės propagandai.
Jo ir amžininkų (Arvydo Šaltenio, Kosto Dereškevičiaus, Algimanto
Švėgždos) kūryba XX a. 8 dešimtmetyje žymėjo idėjinį lūžį, kai
jaunoji karta ėmė priešintis sovietinei oficiozinei kultūrai
kandžia ironija, absurdu, kiču ir banalybėmis persmelktais kūrybos
siužetais. Dienoraštyje A. J. Kuras apie savo ir bičiulių tikslus
rašė:
"Reikėtų vengti estetizavimo. Aš siūlau kritiškiau žvelgti į visus
priimtus reiškinius, priešintis miesčioniškam skonio supratimui,
tyčiotis (kūriniais) iš sustabarėjimo, apsileidimo mene arba,
atvirkščiai, rodyti savo tiesą kaip pavyzdį; žodžiu, nutarėme:
aktyvus kritiškas realizmas."
Taip monumentalius mechanizmus, idealizuotus, suestetintus
industrinius peizažus ėmė keisti kasdienių situacijų ir aplinkos
vaizdavimas: mėsos malimo mašinėlės, žmonės viešajame transporte ar
tualetuose, iš sraigtasparnio chemija tręšiami pasėliai... Autorių
masino visa tai, kas progresą postuluojančioje sovietinėje
kultūroje buvo laikoma paribiais: apleistos vietovės, sandėliukai,
miške išverstos šiukšlės, kurias ne tik panaudodavo kaip tapybos
motyvus, bet ir
parsinešdavo į dirbtuves kaip įdomius skulptūrinius ready made'us,
iš kurių konstruodavo asambliažus arba instaliuodavo savo
aplinkoje.
Kilęs iš kaimo aplinkos, A. J. Kuras puoselėjo savitą estetinę
žiūrą, kurią kritikai praminė "šiukšlynų poezija". Tačiau tikrasis
paveikslų veikėjas yra laikas, pasmerkiantis daiktiškąją būtį
sunykimui ir nuolatos primenantis jos laikinumą. Vieninteliai
stabilūs, nesikeičiantys tėra du dėmenys - žemė ir dangus. Kas tarp
jų - tik akimirką trunkantis šypsnys.
"Ar įmanoma atsiplėšti nuo žemės, ant kurios taip tvirtai stovi,
pasislėpti nuo dangaus, kuris yra virš visko, nuo šviesos ir
tamsos, nuo viso to, kas jungia dangų ir žemę, šviesą ir tamsą,
šiapus ir anapus, svetimą vienatvę ir mane?", - klausė A. J. Kuras.
Ir tikrai, ar įmanoma?
Kuratorė Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė
Architektė Ūla Žebrauskaitė-Malinauskė
Dizainerė Laura Grigaliūnaitė
Šviesų dailininkas Milvydas Kezys
Koordinatorius Ernestas Parulskis
Koordinuojantis architektas Mindaugas
Reklaitis
Eksponatus skolina:
MO muziejus, Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus,
Lietuvos kino centras, Vilniaus "Minties" gimnazija, "Kultūros
barai", Alfonsas Andriuškevičius, Dangis Babikas, Irena ir Vytautas
Butrimai, Aleksandra Jacovskytė, Egidijus Jakubauskas, Zigfridas
Jankauskas, Rimas Kuliešius, Algimantas Kunčius, Algimantas Jonas
Kuras, Ramunė ir Robertas Lauciai, Viktoras Liutkus, Vidmantas
Martikonis, Juozas Matonis, Vygaudas Meškauskas, Visvaldas
Neniškis, Gintaras Rinkevičius, Evaldas Rimšelis, Mindaugas
Ruseckas, Vladimiras Tarasovas, Loreta ir Mikas Vaicekauskai
Projektą finansuoja: Lietuvos kultūros
ministerija
Organizatorius: Lietuvos nacionalinio dailės
muziejus, Nacionalinė dailės galerija
Rėmėjai: "Exterus", Fundermax
Informaciniai partneriai: JCDecaux, Artnews