Aleksandra Kasuba
Formuojant ateitį
Erdvinės Aleksandros Kasubos
aplinkos
Parodoje pirmą kartą pristatomas Lietuvos-JAV aplinkos
menininkės vizionierės Aleksandros
Fledžinskaitės-Kašubienės-Kasubos (1923-2019) palikimas, apimantis
septynis kūrybos dešimtmečius.
Parodos pagrindą sudaro Lietuvos nacionaliniam dailės muziejui
menininkės padovanotų kūrinių ir 8 000 skaitmeninių vaizdų
kolekcija, kurią prasmingai papildo Amerikos meno archyve,
Smithsonian institute (JAV) saugomi A. Kasubos darbai ant
popieriaus bei Šiaulių Aušros muziejaus rinkiniuose esantys grafų
Zubovų ir Fledžinskų šeimos dokumentai ir daiktai. Taip pat
eksponuojami du specialiai šiai parodai sukurti darbai: Vytenio
Jankūno skaidrių projekcija - menininkės darbų viešosiose JAV
erdvėse dokumentacija - ir komandos Weekend Warriors
Studio kompiuterinis
žaidimas pagal A. Kasubos autorinę knygą Įrengimai
sielai (Utility for the Soul, 1970-1975).
Istorinės aplinkybės lėmė, kad A. Kasuba susiejo kultūrines XIX
a. pabaigos Lietuvos dvarininkijos, pirmosios nepriklausomos
Lietuvos Respublikos tradicijas ir atvirą naujovėms bei
eksperimentams, demokratiškai maištingą XX a. antros pusės Niujorko
meninės kultūros energetiką.
Parodos ekspozicija konstruojama chronologiškai, gretinant
taikomąsias ir eksperimentines, hibridines meno, dizaino,
architektūros praktikas bei teorines įžvalgas - menininkės
nuosekliai plėtotą tvarios architektūros kaip socialinio
instrumento, buveinių be stačių kampų viziją. Pabrėžiant šių siekių
gyvybingumą ir universalumą, parodos pavadinimui pritaikyta 1989 m.
Universitetinio miesto mokslo centro Esther M. Klein meno
galerijoje Filadelfijoje vykusios pirmosios personalinės A. Kasubos
parodos antraštė Formuojant ateitį. Menininkė pristatoma
Kasubos pavarde, nes taip ji pasirašinėjo JAV, buvo ir yra žinoma
tarptautinėje meno aplinkoje.
Jungiamoji parodos ašis - pirmosios A. Kasubos tampriųjų audinių
aplinkos be stačių kampų (1970) rekonstrukcija, kurios viduje
rodomas paskutinis jos videodarbas F1 ir F2 kitur (2018), ir trijų
namų - architekte norėjusios tapti menininkės kūrybinių ieškojimų
kelyje ypač svarbių erdvių-gyvenamųjų vietų - motyvas. Tai Ginkūnų
dvaras - senelių grafų Zubovų, tėvų Fledžinskų namai, iš kurių po
1940 m. sovietų okupacijos šeimai buvo įsakyta išsikraustyti per
24 valandas. Antrųjų namų - prie Centrinio parko Manhatane,
Niujorke, kuriuose su šeima apsigyveno 1963 m., dirbtuvėje A.
Kasuba įrengė viešai lankomą tampriųjų audinių Gyvenamąją
aplinką (1971-1972). Paskutinysis - Akmenų kalvos
namas (2001-2005) Naujojoje Meksikoje su rezidencija, virtuve ir
svečių studija - pastatytas taikant autorinį membranos
sustandinimo K-metodą. Jame menininkė gyveno iki 2012 metų.
Ši unikali, savo vientisumu ir vizionieriškų polėkių išsipildymu analogų mūsų modernizmo raidoje neturinti istorija liudija menininkės nuostatą, kad "kūrėjo raida yra nulemta tik jo paties nuosprendžių bei pastangų, nesvarbu, kokioje santvarkoje jis ar ji gyventų".
Parodos kuratorė - Elona Lubytė.
Architektai: Rokas Kilčiauskas ir Aleksandras
Kavaliauskas.
Dizainerė - Laura Grigaliūnaitė.
Projekto partneriai: Archives of American Art,
Smithsonian Institution, Lietuvos kultūros institutas, Vilniaus
dailės akademija.
Projektą finansuoja - Lietuvos
kultūros taryba.
Projekto rėmėjai: Lewben Art
Foundation, VšĮ Meno fondas, VšĮ
INTI.
Informaciniai rėmėjai: JCDecaux,
CENTRAS/interjeras.lt
Rėmėjai: UAB Exterus,
Fundermax.