2024202320222021202020192018201720162015201420132012
2012 02 07 - 03 23
2012 03 09 - 04 29
2012 03 23 - 05 20
2012 04 19 - 05 20
2012 05 25 - 08 26
2012 05 25 - 08 26
2012 06 22 - 09 02
2012 06 22 - 09 02
2012 10 12 - 11 11
2012 12 07 - 2013 02 17
2012 12 07 - 2013 02 24
2012 12 07 - 2013 02 17
201120102009
2012 12 07 - 2013 02 17

Ilja Fišeris

Maršas. Iljos Fišerio 1946-1953 metų fotografijos


Parodoje "Maršas. Iljos Fišerio 1946-1953 metų fotografijos" pasitelkus žinomo fotožurnalisto Iljos Fišerio (1927-1983) stalinizmo metų fotografijas, akcentuojamas vienas tipiškų totalitarinės kultūros reiškinių - masinės demonstracijos. Nuo 1946 m. sovietinėje spaudoje dirbęs fotografas rengė fotoreportažus, kurie šiandien istoriškai liudija, kaip naujasis raudonas kalendorius Lietuvos visuomenę politiškai surišo su bendra Sovietų Sąjungos sakralizuota erdve ir mitiniu laiku.

"Mes turime fotografijos priemonėmis parodyti, kaip vyksta pergalės maršas į socializmą" - ši sovietų ideologinė programa uoliai vykdyta stalinizmo metais, kai jaunos sovietinės respublikos spaudoje 1946 m. fotožurnalistu pradėjo dirbti Ilja Fišeris (1927-1983). Fotografas kasmet gegužės 1-ąją ir lapkričio 7-ąją išeidavo į Vilniaus gatves ir rengė demonstracijų fotoreportažus. Tai nėra nuosekli įvykių kronika, o tik kulminaciniai momentai, išreiškiantys mąstymo ir elgesio totalitarinėje valstybėje normų visumą. Sovietinė fotografija, pasitelkusi "vienintelį teisingą" socialistinio realizmo metodą, deklaravo idėjinę tiesą, vadovaudamasi meno partiškumo principais vaizduoti gyvenimą optimistiškai ir kovingai. Fotografas liudija totalitarinės sistemos išugdytą discipliną, o demonstracijų dalyviai įsitraukia į sovietų ideologinį žaidimą - ribos tarp tikrovės ir spektaklio nubrėžti neįmanoma.

 

Parodos kuratorė ir leidinio sudarytoja: Margarita Matulytė

Parodos architektas: Aleksandras Kavaliauskas

Dailininkas: Tomas Mrazauskas

Skaitmenintoja: Irena Aleksienė

Rėmėjai: Kultūros rėmimo fondas, Exterus

Iljos Fišerio demonstracijų negatyvų archyvas depozito pagrindu saugomas Lietuvos dailės muziejuje.

Už leidimą publikuoti fotoarchyvą Nacionalinė dailės galerija dėkoja Iljos Fišerio šeimai.